Guvernantii vor sa inchida supermarketurile duminica, pe modelul Germaniei

În presa ultimelor zile au apărut informații referitoare la un proiect de lege care propune ca toate marile supermarketuri și hypermarketuri să fie închise în zilele de duminică, cu scopul de a sprijini micile afaceri și de a încuraja consumul de produse alimentare românești. Această direcție de legiferare nu ar fi nouă la nivel european, multe din țările de origine ale marilor rețele comerciale prezente pe piața din România luând la rândul lor măsuri similare cu mulți ani în urmă.

Un exemplu notabil este Germania, unde o lege federală din 1956, actualizată ultima oară în 2003 limitează programul supermarketurilor la doar patru duminici pe an. În restul zilelor de duminică, micile magazine de cartier și piețele volante sunt în centrul atenției, oferind o platformă pentru comercianții și producătorii locali să-și vândă produsele direct consumatorilor germani. O lege similară dată de Polonia încă din 2018 limitează la 7 zile pe an posibilitatea marilor magazine de a fi deschise, argumentul autorităților poloneze fiind că duminica “este o zi pentru familie, pentru rugăciune, nu pentru cumpărături în magazine”.

Franța a abordat problema într-un mod ușor diferit, stabilind că angajații din magazine nu pot lucra mai mult de cinci duminici pe an, ceea ce înseamnă că multe supermarketuri sunt închise în aceste zile. În Austria, o lege similară închide supermarketurile în fiecare duminică, comunitatea fiind încurajată să cumpere de la comercianții locali și de la piețele de fermieri. În Spania, reglementările variază în funcție de regiune și vizează de regulă magazinele cu o suprafață mai mare de 300 de metri pătrați. Excepție în cazul Spaniei o fac regiunile turistice, unde restricțiile prevăzute de legislația locală pot fi relaxate.

Conform datelor din piața locală, afacerile cumulate ale marilor reţele de retail din România au crescut în 2022 cu 18,2% an/an, avans peste rata medie anuală a inflaţiei. De altfel, cel mai mare lanț de magazine prezent pe piața din România a raportat un profit net record de un miliard de lei în 2022. Una din direcțiile mari de creștere din acest sector este adusă de mărcile private dezvoltate sub umbrela fiecărui magazin. Conform unui studiu GfK din 2023, produsele marcă proprie au ajuns să totalizeze 27,1% din piața de bunuri de larg consum din România, cu o tendință puternică de creștere de 18% în primele trei luni ale anului în curs. Mai mult, în cazul magazinelor de discount acest tip de produse a ajuns să reprezinte peste 60% din cota de piață.

Exemplele din toate aceste țări europene arată că o abordare care pune în centrul atenției micile afaceri locale și promovează un model de consum sustenabil și responsabil nu doar că este posibilă, dar a fost și implementată cu succes în multe locuri. În România, beneficiile unui pas legislativ în această direcție s-ar putea reflecta asupra micilor producători agricoli și comercianți locali, la încurajarea consumului de produse locale și promovarea unei vieți comunitare mai dinamice.

Aboneaza-te la Podcastul BANUL