Noua taxa auto: Ce categorie de soferi vor scoate banul gros pentru a circula pe drumule publice?!

Comisia instituită la nivelul Ministerului Mediului face ultimele pregătiri pentru a introduce noua taxă auto. Cornel Brezuică, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), a declarat că se lucrează la un inventar al emisiilor și se ocupă de un studiu cu privire la cantitatea de emisii generate de autovehiculele înmatriculate în 2017 faţă de totalul parcului auto la data de 31 decembrie 2016.

Din luna iulie 2008, Registrul Auto Român a început să treacă obligatoriu în toate cărţile de identitate ale maşinilor valoarea emisiilor de CO2. Pentru cele înmatriculate înainte de această dată, nivelul de CO2 este măsurat cu aparate speciale, la Registrul Auto Român. Potrivit specialiştilor, ANPM va centriliza foarte simplu datele de la RAR.

„Sarcina Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului este destul de simplă. La înmatricularea fiecărei maşini în România sunt înregistrate şi emisiile poluante, care, după 2007, sunt menţionate în cărţile tehnice de către producători. Proprietarii merg cu maşinile la Registrul Auto Român, unde se verifică printre altele şi noxele, dacă nu sunt specificate în cartea tehnică“, a explicat, pentru „Adevărul“, Cristian Muntean, preşedinte Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Specialiștii atrag atenția și precizează că acest inventar nu va reda nivelul real de noxe.

„Poluare înseamnă şi zona de particule emise, hidrocarburi şi oxizi de azot pe care le emite maşina şi care nu sunt menţionate de producători. Particule emise de motoarele Diesel sunt de 1.000 de ori mai nocive cât dioxidul de carbon. Deci acestea nu sunt luate în calcul la stabilirea nivelului de noxe“, a explicat Mihai Cune, fost business manager al autovit.ro, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.

Mai grav decât atât, susţine specialistul, este că autorităţile se mulţumesc să centralizeze datele puse la dispoziţie de producătorii maşinilor, care, după scandalul Dieselgate, sunt susceptibile de a fi manipulate, asemenea informaţiilor referitoare la consum.

„După scandalul Dieselgate nu putem decât să punem la îndoială datele furnizate de producători în cărţile tehnice. RAR nu mai verifică noxele, ci ia datele din bazele de date puse la dispoziţie de producători. Şi după cum producătorul spune că maşina consumă 6 l/100 km în oraş şi de fapt consumă 10 litri – pentru că acel consum dat a fost obţinut în condiţii de laborator, aşa sunt manipulate şi emisiile de CO2. Nivelul emisiilor este în legătură directă cu nivelul de consum. Cu cât consumul este mai mare, cu atât va creşte şi nivelul de noxe. Dacă producătorul dă consumuri mai mici decât cele reale, este evident că şi nivelul noxelor specificat nu este cel real“, afirmă Mihai Cune. Potrivit acestuia, nivelul de poluare trebuie calculat în funcţie de numărul de kilometri parcurşi de o maşină.

„Taxa trebuie stabilită strict în funcţie de poluare. O maşină poluează atunci când funcţionează, nu când stă pe dreapta. O maşină cu Euro 5 care merge pe an 80.000 de kilometri şi care are o taxă mică de poluare, poluează mult mai mult decât una Euro 3, taxată mult mai mult, dar care face anual doar 5.000 de kilometri. Deci, ar trebui ca taxa să fie introdusă în preţul carburanţilor“, a adăugat Mihai Cune.

Aboneaza-te la Podcastul BANUL