Producătorii şi importatorii de băuturi care nu se înscriu, până pe data de 28 februarie 2023, în baza de date a administratorului Sistemului de Garanţie Returnare (SGR) riscă amenzi între 20.000 şi 40.000 de lei, dar şi pierderea dreptului de a-şi vinde produsele pe piaţa din România, se arată într-o analiză publicată, joi, de Deloitte România.
„(…) dincolo de aceste aspecte organizatorice, companiile care sunt obligate să se înroleze în acest sistem se confruntă cu o serie de provocări financiare, fiscale şi juridice legate de conformarea la reglementările în domeniu. În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea dată, va trebui să finalizeze documentaţia necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 şi 40.000 de lei şi pierderea dreptului de a îşi vinde produsele pe piaţa din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR şi va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta. În paralel, compania în cauză va trebui să identifice şi să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR şi să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanţiei de 0,5 lei/ambalaj, ţinând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanţiei, către SGR, şi recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entităţile implicate trebuie să păstreze o evidenţă privind ambalajele SGR şi să îşi ajusteze fluxul operaţional-logistic pentru aceste ambalaje”, susţine Adrian Teampău, director în cadrul Deloitte România.
Potrivit acestuia, demersul este lăudabil, „dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să îşi pregătească cu atenţie documentaţia necesară şi să analizeze cu grijă impactul financiar şi fiscal al întregii proceduri”.
SGR reprezintă un parteneriat între mediul privat şi statul român, cu scopul de a îmbunătăţi rata de reciclare a deşeurilor de ambalaje, ce trebuie să devină complet funcţional până la finalul lunii noiembrie 2023.
Sistemul presupune plata, de către consumator, a unei garanţii de 0,5 lei/ambalaj pentru băutura cumpărată şi recuperarea acesteia, pe loc, în momentul în care returnează ambalajul la unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi în cadrul magazinelor, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal. De asemenea, cumpărătorul nu va fi obligat să returneze ambalajul în magazinul din care a cumpărat băutura.
Garanţia se va aplica produselor, precum bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, în ambalaje de unică folosinţă (nereutilizabile) din plastic, sticlă sau aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 şi 3 litri.
Compania RetuRO a devenit administratorul Sistemului de Garanţie Returnare din România, printr-o Hotărâre de Guvern, emisă pe 24 august 2022.
Anterior, pe data de 20 iulie 2022, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, anunţa că a fost aprobată alocarea sumei de un milion de lei pentru intrarea statului român, cu o pondere de 20%, în acţionariatul societăţii care va gestiona SGR şi a subliniat faptul că le-a transmis asociaţiilor din cadrul societăţii că este inacceptabil termenul de un an şi jumătate pentru implementarea acestui sistem în România.